۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

استقلال یا تعهد

در جلساتی که با علیرضا نوری زاده و حامیان مالی شبکه ایران فردا در مورد سیاست های و تصمیمات کلی شبکه ایران فردا رایزنی می کردیم یکی از تصمیماتی که روی آن اتفاق نظر بود افتتاح استودیویی در واشنگتن بود تا برنامه تفسیر خبر میزبان کارشناسان و صاحب نظرانی باشد که در آمریکا ساکن هستند. و پتانسیل بالای اپوزیسیون ساکن آمریکا را به کار گرفته و در جهت غنای هر چه بیشتر برنامه ها از آن استفاده کنیم. همانطور که می دانید راه اندازی یک استودیو علیرغم اینکه کار پر هزینه ای است دردسرهایی زیادی هم دارد. دوستانی که فعالیت رسانه ای داشته اند از سختی های آن مطلع اند. به همین خاطر قبل از آنکه پخش آزمایشی برنامه های تلویزیون ایران فردا روی آنتن برود کارهای مرتبط با راه اندازی استودیو را آغاز کردیم.
مراحل قانونی و چارت اداری که باید طی می شد را به سرعت انجام دادیم. طبیعتا 50 روز قبل باید استودیو افتتاح می شد و برخی از برنامه های تفسیر خبر را در آن ضبط می کردیم.اما پی بردیم که آب از سرچشمه گل آلود است. ظاهرا همکاران و دوستان سابق ما در voa تحمل آن را نداشتند که ما فعالیت رسانه ای خود را مجددا در واشنگتن آغاز کنیم و هر چقدر توانستند سنگ اندازی کردند و متاسفانه تا الآن هم موفق بوده اند و باعث تاخیر و وقفه ای در کار ما شده اند.
پیرو صحبت های انجام شده با آقای نوری زاده ایشان اصرار دارند به هر قیمتی استودیو ایران فردا در واشنگتن راه اندازی شود. به لطف حمایت های بی دریغ دکتر نوری زاده و سایر دوستانی که در این امر ما را یاری نموده اند در آینده نه چندان دور و شاید در چند روز آینده زحمت چند ماهه به نتیجه برسد و به لطف خدا استودیو ایران فردا در واشنگتن راه اندازی شود.
دوستان عزیز همان طور که میدانید ایران روزهای سخت و حساسی را پشت سر می گذارد. مردم فشارهای فزاینده ای را تحمل می کنند و احتمال حمله نظامی نیز کماکان به قدرت خود باقی است. جمهوری اسلامی نیز نمایش انتصابات خود را مجددا آماده می کند تا به صحنه بفرستد. از دوستانی که در ایران هستند شنیدم که سرعت اینترنت را به شدت پایین آورده اند و فیلترینگ با شدت بیشتر انجام می شود، گویا ایمیل ها نیز در ایران مسدود شده است. در چنین شرایطی که رژیم جریان آزاد اطلاعات را بیش از پیش مختل کرده است وظیفه رسانه های آزاد خارج از کشور را دو چندان می کند.
هنگامی که با علیرضا به دنبال تاسیس تلویزیون ایران فردا بودیم فشار زیادی متحمل شدیم.آنچه این رنج را بر ما ساده می کرد این بود که وظیفه خود را در قبال هموطنان عزیزمان انجام دهیم.
با قاطعیت می توان گفت رسانه مستقل به معنای واقعی بدین معنا که به حزب و گروه و منبع مالی و یا جناح سیاسی وابسته نباشد اصلا وجود ندارد. تمامی رسانه های فارسی زبانی که در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند به نوعی به شخص، مرکز و یا نهادی وابستگی دارند. تلویزیون بی بی سی فارسی که در حال حاضر قدرتمندترین رسانه اپوزیسیون است بودجه خود را از وزارت خارجه انگلستان دریافت می کند و حمایت اطلاعاتی دستگاههای اطلاعاتی انگلستان را دارد و یا تلویزیون صدای آمریکا که متعلق به وزارت امور خارجه آمریکا است. اما جالب این است  تمام تحلیل گران فارسی زبان که در زمینه استقلال مالی رسانه ها داد سخن سر می دهند برای شرکت در این دو تلویزیون دولتی با یکدیگر به رقابت می پردازند و هیچ کس نمی گوید این تلویزیون متعلق به بیگانگان و یا اجنبی ها است اما تلویزیون ایران فردا را آماج حملات خود قرار می دهند که العربیه فارسی است و یا تلویزیون عربستان سعودی می باشد و صحبت های بی  پایه و اساس دیگری که کم و بیش شاید به گوشتان رسیده باشد.
چگونه است تلویزیون هایی که رسما به دولت های خارجی نه تنها وابستگی مالی دارند بلکه سیاست های خود را نیز از وزارت خارجه و دستگاههای اطلاعاتی خارجی می گیرند عرق ملی و حس وطن پرستی برخی ها را تحریک نمی کند اما تلویزیون ایران فردا که نشان داده است در سیاست ها و برنامه های خود مستقل و آزاد عمل می کند خاری در چشم آنان شده است.
همانطور که علیرضا نیز گفت اداره و مدیریت یک رسانه تصویری هزینه هنگفتی دارد که از عهده فردی که عمر خود را در عرصه روزنامه نگاری گذرانده است برنمی آید. طبیعی است که برای تامین مخارج یک تلویزیون به حمایت های مالی نیاز است. تلویزیون ایران فردا نیز از این قاعده مستثنی نیست و از حمایت های مالی استفاده می کند و در تامین مخارج خود مستقل نیست. اما سیاست های شبکه را کسی بر ما تحمیل نکرده است و دست ما در طرح مطالب و اینکه به چه موضوعاتی بپردازیم باز است.
باید در این خصوص از دوستانی که در این زمینه ما را همراهی کرده اند خصوصا جناب عبدالرحمن راشد کمال تشکر و سپاسگذاری را داشته باشم، اگر کمک های بی شائبه وی و حمایت های بی دریغ وی نبود شاید تلویزیون ایران فردا شکل نمی گرفت. امیدواریم بتوانیم پاسخ شایسته ای به این همه مهر و محبت بدهیم.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

About Me

Blogroll

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *

Blogger Template

About

Featured Posts Coolbthemes

درباره من

من جمشید چالنگی متولد 1326 در مسجد سلیمان هستم. با 46 سال سابقه فعالیت در عرصه ژورنالیسم و رسانه و مجری گری تلاش کرده ام که به اعتلای آگاهی سیاسی و اجتماعی هموطنان عزیزم کمک کنم.